18/05/2025, 23:59 Perjanički dom
U Perjaničkom domu održana je promocija kataloga koji prati izložbu Beyond the Looking Glass renomirane francuske arhitektice i umjetnice Odile Decq. Na promociji su govorile kustoskinja izložbe Blanka Marković, istoričarka i teoretičarka umjetnosti dr Svetlana Racanović, umjetnica Odile Decq i dizajner kataloga Denis Čupić, dok je razgovor moderirala kustoskinja Anja Marković.
Kustoskinja Blanka Marković istakla je da je izložba strukturirana kroz tri međusobno prožeta segmenta – umjetnost, dizajn i arhitekturu – koji reflektuju jedinstvenu kreativnu sinergiju forme, materijala i ideja u radu Odile Decq. Poseban akcenat stavljen je na arhitektonske projekte muzeja, uključujući MACRO u Rimu i FRAC u Bretanji, ali i na važnost učešća Odile Decq u žiriju za izbor idejnog rješenja nove zgrade Muzeja savremene umjetnosti Crne Gore.
U okviru izložbe posebno su osmišljene dvije prostorne instalacije koje se nalaze u i oko Dvorca Petrovića: Flying Squares, izrađena od crnih aluminijumskih šipki, i Seating in the Air, betonska instalacija brutalističkog karaktera. Ove in-situ intervencije u dijalogu su s okruženjem i predstavljaju autentičan izraz Decqinog arhitektonskog jezika.
Govoreći o umjetničkoj i pedagoškoj praksi Odile Decq, Marković je naglasila njenu posvećenost razmjeni znanja, afirmaciji autentičnih autora i otvaranju prostora za progresivne društvene promjene. “Odile Decq se kreće od makro ka mikro nivou – svodeći cijele univerzume na njihove osnovne elemente, pri čemu njenu jasnu viziju ne doživljavamo kao nametanje autoriteta, već kao suptilno i procesno oblikovanje prostora i ljudi,” zaključila je ona.
Istoričarka i teoretičarka umjetnosti dr Svetlana Racanović govorila je o formalnim i konceptualnim paralelama između stvaralaštva Odile Decq i velikih savremenih umjetnika, poput Anisha Kapoora, ukazujući na refleksivne površine i zakrivljene forme koje ne dezorijentišu posmatrača, već nude mogućnost sagledavanja svijeta s obje strane ogledala. “Decq ne konstruše alternativnu realnost, već gradi upravo na liniji horizonta, čineći je savitljivom i plodnom – mjestom susreta prostora, materijala i svjetlosti,” kazala je Racanović.
Odile Decq zahvalila je prisutnima i izrazila zadovoljstvo saradnjom s Muzejom savremene umjetnosti Crne Gore, naglasivši važnost integracije prostora, ideje i pokreta u svakom segmentu svog rada, dok je dizajner kataloga Denis Ćupić govorio o procesu vizuelnog oblikovanja publikacije koja reflektuje karakter i kompleksnost izložbe.
Izložba Beyond the Looking Glass ostaje otvorena u Dvorcu Petrovića do 2. juna
Izvor: Muzej savremene umjetnosti Crne Gore
{{komentar.osoba}} :
{{komentar.tekst}}