Loading...

Otvaranje izložbe „About face“ Orijane Ubović

Moderna galerija “Jovo Ivanović”

U petak, 31. jula, u 21h, na trgu ispred Moderne galerije „Jovo Ivanović“, biti upriličeno otvaranje izložbe slika „About face“ umjetnice Orijane Ubović.

U muzičkom dijelu programa na klaviru nastupiće Sara Lakićević, članica Crnogorskog simfonijskog orkestra. Naglašavamo da će se događaj održati na otvorenom, uz poštovanje svih mjera Nacionalnog koordinacionog tijela sa sprečavanje širenja virusa Covid 19.

Istoričarka umjetnosti Ana Ivanović, koja potpisuje tekst koji prati izložbu, je o istoj zapisala: „Izložba About Face vizuelne umetnice Orijane Ubović obuhvata portrete žena popularne kulture, pored kojih su, na nekoliko slika predstavljene i imaginarne ličnosti koje su, zapravo, umetnicina vizija, kao što je, na primer, lik gejše. Korišćenje portreta gejše upućuje nas na simbolički nivo čitanja koji uvezuje sve izložene portrete, jer predstavlja paradigmatičan primer stereotipa. Pojava stereotipa, omogućava da se uvidi i čitav set očekivanja kao i socioloških, kulturalnih, političkih okvira zbog kojih tzv. „ženski problem” dobija na složenosti. Upravo je predominacija ovakvog modela dovela do toga da se proteklih sto godina, ali i dalje aktivno, žensko pitanje postavlja u jedan od glavnih tokova savremene misli i savremene umetničke prakse. Drugim rečima, od kraja 19. veka s pojavom koncepta „nove žene” (the new woman), kada se žena mobiliše na borbu za sopstvena prava i potrebe, polako počinje da se menja izrazito maskulini odnos prema njenoj poziciji u društvu. Kada je ‘71. godine istoričarka umetnosti i spisateljica Linda Nohlin problematizujući pitanje „Zašto nije bilo velikih umetnica”[1] ukazala i na odgovornost obrazovnog sistema i institucija društva zbog kontinuiranog onemogućavanja pravovremnog razvoja i napretka žena, desio se radikalan preokret u sistemu mišljenja koji je preovladavao do tada. Doprinos su dali i razvoj feminističkih studija i posvećeni istraživački rad pojedinačnih autorki i autora kao i institucija, društava, pokreta, pa se tako i otvorilo polje novih iščitavanja ontološkog statusa „žene”.

Posledično, nameće se i pitanje: da li je Ejmi Vajnhaus morala da umre mlada? Njen portret funkcioniše kao simbol, kao ikonički primer umetnika koji su umrli u zaletu kreativnosti i u značajnoj stvaralačkoj fazi, sublimiranih kroz popularni izraz Klub 27. Isto pitanje postavlja se i u slučaju Merilin Monro, ikone popularne kulture, čiji je pogled koji je Orijana „uhvatila” pogled žene skrhane zbog nemoći u kojoj se našla. S druge strane, imamo ponosit, pronicljiv, bistar pogled Fride Kalo, čiji je život bio večita i najvećim delom izrazito teška borba, koja se nije libila da beskompromisno iskreno slika svoju bol i da deli sa svetom svoja unutrašnja stanja. One, kao i druge umetnice koje je Orijana odabrala, posmatrane su kroz svoje delo, izgled, ponašanje i kao takve podložne su svakakvim interpretacijama, neretko i objektifikaciji, naročito ako govorimo o holivudskoj industriji i eksploatatorskoj mašineriji biznisa.

Upravo iz tog razloga, umetnica je želela da istakne da su one, uprkos svim nametnutim funkcijama i različitim identitetima, živa bića sa svim svojim vrlinama i manama, i te kako sposobne za velika dela, emotivno osetljive kao i nepoznate žene koje Orijana, takođe, slika. Njeno slikarstvo je refleksivno, ono potencira emociju s kojom posmatrač može da se identifikuje, bilo da je doživljava kroz formu i boju (koja je kod Orijane veoma bogata, potenciranih i fizičkih i psiholoških osobenosti), bilo kroz kontekstualizaciju kojom ističe da je umetnički objekat određen smislom, značenjima i upotrebama, naglašavajući time kulturološka svojstva umetnosti. Orijanine slike nam upravo o tome govore, a najviše o potrebi za slobodom. Za slobodom da osećamo i da stvaramo, da budemo ono što jesmo, mimo nametutih konvencija, očekivanja i stereotipa.”

Orijana Ubović je rodjena 14.11.1981. Diplomirala je na Trinity College and University, odsjek Fine Arts. Izlagala je samostalno u Podgorici, Petrovcu, Sv. Stefanu, kao i na kolektivnoj izložbi  u Londonu. Živi i stvara u Podgorici. Izložba kojom ce se predstaviti budvanskoj publici, sastoji se od 12 radova većeg formata, koji su rađeni tehnikom akril na platnu, tuš/ink i akrilni sprej. Izložba će biti otvorena do 27. avgusta 2020 godine.

 

[1] Linda Nochlin, “Why There Have Been No Great Women Artists?”, u: Women, Art, and Power, and Other Essays, Routledge, Njujork – London, 2018, 145-176.

{{komentar.osoba}} :

{{komentar.tekst}}